Smakstyrka Ostar

Smakstyrka

Märket Smakstyrka talar om hur stark osten är oavsett sammansättning.

Smakstyrka är ett registrerat varumärke som ägs av Svenska Ostklassiker AB. De företag som får använda märkningen på sina produkter är: 

-    Norrmejerier
-    Arla Foods
-    Gäsene Mejeri
-    Skånemejerier
-    Falköpings Mejeri

Märket får bara användas på svensktillverkade hårdostar gjorda på svensk mjölk. Begreppet Smakstyrka kan jämföras med ljudstyrka eller ljusstyrka. 

Märket är utformat som en rund klocka. På en riktigt stark ost med styrkan elva är nästan hela märket fyllt. För att förenkla märket har siffrorna utelämnats. Märket Smakstyrka finns både i färg och i svartvitt och sitter placerat på fram- eller baksidan på ostförpackningen.

Den totala smakupplevelsen av en ost är en sammansättning av upplevelser där alla sinnen samverkar. Svenska lagrade hårdostar kan bjuda på exempelvis sälta, sötma, syra, beska, nötighet, strävhet och knastrighet. Märkningen på en ost visar den sammanlagda upplevelsen av ostens styrka. Eftersom Smakstyrka talar om hur stark osten är oavsett sammansättning kan till exempel en Grevé och en Präst ha samma Smakstyrka fast de smakar olika.